Ervaringen met Kaltura

Improviseren kun (moet) je leren

‘Kun je me zien/ horen?’ Of, ‘zet even je microfoon uit, het galmt!’.

Hoe vaak hebben docenten, studenten en trainers dit wel niet gehoord inmiddels?!

Na ongeveer een jaar sta ik nergens meer van te kijken als het gaat om lesgeven in Kaltura. Deelnemers die verdwenen zijn, breakout rooms die elkaars geluid kunnen horen of schreeuwende kinderen (mijn eigen of andermans) op de achtergrond.

Toch heb ik veelal goede ervaringen met Kaltura. Net als in een ‘gewoon lokaal’ kunnen er dingen misgaan, niet aanwezig zijn of op het laatste moment moeten worden geregeld. Dat hoort er wat mij betreft bij en zorgt ook voor dynamiek in de training. Want als dingen misgaan of niet lopen zoals verwacht, dan kun je dat inzetten als een ‘teachable moment’. Dat vergt soms wel wat improvisatievaardigheden en vooral de rust bewaren. Als deelnemers merken dat de trainer gestrest, ongeduldig of geïrriteerd raakt dan beïnvloed dat  de groepssfeer. En juist die sfeer is online al moeilijk genoeg om te creëren.

Kortom, go with the flow, maak een grapje over de situatie en je eigen gestuntel, geef aan wat er misgaat, hoe je ermee omgaat en leg desnoods het werk even neer. Log uit, log in en probeer het nog een keer 🙂 Eigenlijk is improviseren dus niet zo moeilijk….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *